عسل گرما دیده بهتر است یا عسل شکرک زده


متاسفانه با رشد توزیع عسل گرمادیده در بازار به دلیل عدم شناخت مصرف کننده عسل، این محصول با استقبال مواجه شده است. دلیل گرمادادن عسل توسط این شرکت ها جلوگیری از شکرک زدن عسل بیان می شود.عسل ماده ای طبیعی است که حواشی زیادی پیرامون خود دارد. به ویژه در سال های اخیر با انجام روش های مختلف برای تولید عسل های تقلبی و عسل های مصنوعی و همچنین برخی حواشی پیرامون نوع نگهداری عسل، تردیدها برای خرید عسل بیشتر شده است. در این بین برخی پارامترها به خرید عسل طبیعی اضافه شده که قبلا اسمی از این موارد را نشنیده بودیم.

یکی از اصطلاحات جدیدی که شاید چند دهه پیش هیچ اسمی از آن در میان نبود، عسل گرمادیده است. جالب است بدانید که بسیاری از شرکت های تولیدکننده عسل گرمادیده دلیل خود را برای حرارت دادن عسل، جلوگیری از شکرک زدن یا همان رس بستن عسل بیان می کنند. دلیلی که هم خنده دار است و هم معطوف به اطلاعات بسیار کم مصرف کنندگان و خریداران عسل طبیعی است.

در این مطلب سعی کرده ایم به صورت خلاصه بگوییم که عسل گرمادیده، عسل حرارت یافته یا عسل پاسترویزه شده چیست و آیا بهتر است عسل گرمادیده بخریم یا به عسلی که شکرک می زند رضایت بدهیم؟ این نکات را با مطالعه کوتاه این مطلب قبل از خرید عسل گرمادیده بخوانید و بهتر تصمیم گیری کنید.

عسل گرما دیده چیست؟
در سال های اخیر به ویژه در ماه های اخیر، اسم عسل گرمادیده به ویژه در شبکه های اجتماعی بیشتر به چشم می آید. برخی از فروشندگان عسل ادعا می کنند نوعی عسل طبیعی در اختیار خریداران قرار می دهند که قبل از ارائه به بازار به آن حرارت داده شده است. به همین علت این عسل دیگر شکرک نمی زند یا دیرتر شکرک می زند. عده ای دیگر نیز ادعا می کنند این روش نوعی پاستوریزه کردن عسل طبیعی است! البته باید از این تولیدکنندگان عسل طبیعی! پرسید که اصلا مگر عسل خراب می شود که شما قصد پاستوریزه کردن عسل را دارید؟ 

به طور خلاصه عسل گرمادیده به عسل طبیعی گفته می شود که قبل از عرضه به بازار، در معرض حرارت قرار گرفته است. البته هیچ شرکتی میزان حرارتی که به عسل داده شده را در اختیار خریداران قرار نمی دهد. این در حالی است که هم تحقیقات دانشمندان و هم مطالعات بالینی نشان می دهند که حرارت دیدن عسل طبیعی به هر نحوی، باعث افت کیفیت و از بین رفتن خواص عسل می شود.

سوال اینجاست که اصلا شما برای چه منظوری عسل خریداری می کنید؟ آن هم عسل طبیعی که طبیعتا قیمت نسبتا بالایی به خود اختصاص می دهد. اگر هدف شما از مصرف عسل طبیعی دسترسی به خواص این ماده شیرین است، پس طبیعتا عسل گرمادیده برای شما فایده ای ندارد. شاید بهتر باشد با برخی از خواص عسل که به واسطه حرارت دیدن از بین می رود، بیشتر آشنا شویم.

با حرارت دیدن عسل چه خواصی از بین می روند؟
دانشمندان بر این باورند که با حرارت دیدن عسل طبیعی، خواص آن از بین می رود. هرچند برخی از محققان به این نتیجه رسیده اند که برخی عسل ها اگر در معرض دمای بسیار بالا قرار بگیرند، ممکن است حتی سمی شوند؛ اما هنوز این موضوع به اثبات دقیق علمی نرسیده است. اما اینکه خواص عسل با حرارت دیدن از بین می رود تقریبا در بین تمامی محققان دیدگاه مشترکی است. برای همین است که به طور کلی توصیه می شود برای تهیه شربت عسل، ابتدا بگذارید آب جوش بیاید و کمی صبر کنید تا دمای ان به زیر 60 یا حتی 50 درجه برسد و سپس عسل طبیعی را در آن حل کنید. با این حال معلوم نیست چرا برخی شرکت های عرضه کننده عسل طبیعی، اصرار دارند به عسل حرارت دهند!اما بد نیست تعدادی از خواص عسل طبیعی که با گرمادیدن از بین می رود را با هم بررسی کنیم.

با خواص آنتی اکسیدان عسل خداحافظی کنید
اصلا یکی از مهمترین دلایلی که عسل طبیعی به عنوان یک ماده شفا دهنده برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، خواص آنتی اکسیدانی عسل است. دانشمندان در تحقیقات مختلف دریافته اند که اکثر خواص آنتی اکسیدان در عسل طبیعی با حرارت دیدن آن از بین می روند. قطعا عسل گرمادیده هیچ کدام از این خواص را نخواهد داشت. خواص مهمی از عسل مثل درمان سرطان یا کنترل آن به دلیل وجود مواد آنتی اکسیدان در عسل بروز پیدا می کند؛ در نتیجه بهتر است حداقل برای درمان از عسل گرمادیده استفاده نکنیم

در عسل گرما دیده خواص ضد باکتری وجود ندارد
بسیاری از کاربردهای عسل طبیعی هم برای درمان بیماری های مختلف به ویژه بیماری های مزمن و هم به منظور استفاده های موضعی از عسل، به دلیل خواص ضدباکتریایی آن است. یکی از دلایلی که عسل برای درمان زخم مورد استفاده قرار می گیرد این است که می تواند باکتری های موجود در اطراف زخم را از بین برده و جای زخم را ضدعفونی کند. تحقیقات دانشمندان نشان داده که حرارت دادن عسل، تمامی خواص ضدباکتریایی آن را نابود می کند. فرقی ندارد عسل حرارت دیده خریداری کنید یا خودتان عسل را در خانه حرارت بدهید، در هر صورت خواص ضدباکتریایی در عسلی که به آن حرارت داده شده است، وجود ندارد.

از بین رفتن آنزیم های عسل در دمای بالا
متاسفانه آنزیم های موجود در عسل طبیعی نیز با در معرض حرارت قرار گرفتن از بین می رود. البته مطالعات نشان داده که آنزیم ها فقط در دمای بالای 90 درجه از بین می روند. با این حال با توجه به عدم توضیح شرکت های عرضه کننده عسل گرمادیده، ما هیچ اطلاعاتی در مورد دمایی که عسل با آن حرارت می بیند، نداریم.

؛؛  امیدی به پیدا کردن ویتامین ها، پروتئین ها و املاح معدنی در عسل گرمادیده نداشته باشید!

عسل طبیعی سرشار از ویتامین، مواد معدنی و پروتئین های مفید برای بدن است. همین ویتامین ها و املاح است که باعث شده در طول قرون مختلف، از عسل به عنوان یک ماده انرژی زا و تامین کننده نیازهای بدن یاد شود. وقتی عسل طبیعی در معرض گرما قرار بگیرد، تمامی این خواص را از دست می دهد. ناگفته مشخص است که از بین رفتن چنین خواصی از عسل طبیعی چقدر بد خواهد بود.

حالا شما بگویید؛ عسل شکرک زده بهتر است یا گرمادیده؟
قصد نداریم نتیجه گیری کنیم. نتیجه گیری از این بحث را به شما واگذار می کنیم. به نظر شما بهتر است عسل طبیعی بخریم که شکرک زدن یا همان رس بستن، جزئی از ذات آن است و این اتفاق طبیعی به هیچ وجه ربطی به کیفیت پایین عسل ندارد یا اینکه برای جلوگیری از این اتفاق به سراغ عسل گرمادیده برویم؟ توجه داشته باشید که خواص عسل شکرک زده به هیچ وجه از بین نمی رود اما بسیاری از خواص عسل گرمادیده به طور کل نابود می شود.

سخن آخر

متاسفانه با رشد توزیع عسل گرمادیده در بازار به دلیل عدم شناخت مصرف کننده عسل، این محصول با استقبال مواجه شده است. دلیل گرمادادن عسل توسط این شرکت ها جلوگیری از شکرک زدن عسل بیان می شود. این در حالی است که اگر عسل، طبیعی باشد، شکرک زدن جزئی از ذات آن بوده و نشان دهنده اثرگذاری زنبور و آنزیم های بدن زنبور و ویژگی های شهد گل در تولید عسل طبیعی است. بهتر است گول بازارگرمی برخی شرکت های عرضه کننده عسل طبیعی را نخوریم و به جای مصرف عسل گرمادیده از عسل خام استفاده کنیم.